Monday 9 December 2013

saya konfius @2013

hari ini saya konfius.

saya konfius , apa tujuan saya hidup?
bagi orang Islam, tujuan hidup ada dua kalau tak silap, sebagai khalifah dan beribadah kepada Allah.

saya konfius, kenapa saya malas?
ada kawan saya kata sebab setan kot..

saya konfius, betulkah setiap apa yang saya lakukan?
tapi hidup ni kan pilihan, maka pilihlah yang mana yang terbaik untuk kita

saya konfius, yang mana yang terbaik untuk saya?
saya tak tahu. tapi Allah tahu.

saya konfius, kenapa kadang-kadang tu saya akan semangat sangat-sangat?
sebab tahap hormon semangat yang tinggi.
mungkin lebih tepat minat yang mendalam.
Atau itulah benda yang saya betul-betul hendak

saya konfius, kenapa banyak benda saya tak tahu dalam dunia ni?
kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui

saya konfius, kenapa saya banyak lalai?
sebab saya lupa
tapi saya yakin Allah Maha Pengampun

saya konfius, kenapa saya ada banyak persoalan ni?
sebab ilmu belum cukup di dada
dan takkan pernah cukup, kerana ilmu kan terlalu luas..

saya konfius, kenapa saya kena marah?
sebab saya buat silap

kenapa pula saya marah?
sebab orang lain buat silap
(macamlah saya tak pernah silap) *hmm sejenak

kenapa saya banyak persoalan? kenapa saya lalai? kenapa saya kena marah?kenapa saya marah? kenapa saya malas? kenapa saya konfius? 

budak-budak pun konfius..*nak makan gula-gula ke cokelat arrr...?*



SEBAB MANUSIA BUAT SEMUA BENDA DI ATAS.dan saya seorang manusia..
tak perlu konfius-konfius
redhalah. terimalah. hayatilah.

* nyata ketenangan mematikan kekonfiusan
dengan hanya mengingati Allah, hati menjadi tenang


*hmm tak apalah, adik minum susu jerlah...* _kononnya image budak tadi_

No comments:

Post a Comment