Monday 9 December 2013

cita-cita

masa kecik-kecik dulu, cikgu tanya
apa cita-cita kamu bila besar nanti?

"saya nak jadi bomba,nak tolong orang, cikgu,"
"saya askar macam bapak saya,"
"saya nak jadi doktor, ubat orang demam," 

kemudian cikgu pandang seorang kawan aku. Angkat kening sambil senyum.
 "saya tak ada cita-cita cikgu.."
Cikgu senyum. Mata mengecil.
"tak boleh macam itu. Cikgu nak semua orang mesti ada satu cita-cita,"
errrr..
Kawan aku pandang aku. Aku pandang dia.Aku dah ada cita-cita.Aku nak jadi pilot. Berfikir sama-sama .
"Saya nak jadi cikgulah, macam cikgu..." 
Nasib baik dia boleh jawab. Aku pandang dia lagi. Sengih.

Bagus semua . Niat nak tolong orang, nak jadi macam bapak, jadi macam cikgu..

Bila dah besar sikit, cita-cita dulu dah lupa dah,
Bila cikgu @tutor @pensyarah tanya, apa matlamat hidup kamu?
Mungkin juga kebanyakan akan jawab ,"saya nak berjaya dalam hidup, saya nak jadik blablabla, oleh itu saya akan berDoa, Usaha, Iltizam dan Tekun. Inilah matlamat hidup saya." 

Err.. ertinya lebih kepada duit sebenarnya kan..






Budak-budak ialah zaman paling sincere, dalam setiap perkataan dan tingkahlaku

No comments:

Post a Comment